De uitdaging: Maak een groepsactiviteit aan de hand van een doelgroep, een doel en lijst met materialen die je tijdens de activiteit mag gebruiken. Je hebt 15 minuten de tijd om de activiteit te bedenken en vorm te geven. Als de activiteit ontstaan is, bied je die aan collega minor deelnemers. Zij gaan de activiteit uitvoeren.
Naast een idee is het ook zaak om alle randvoorwaarden aan te geven. Hoe wordt de activiteit georganiseerd? Waar vindt de activiteit plaats? Welke maatregelen zijn er nodig om de activiteit veilig te laten verlopen. Deze veiligheid is niet alleen fysiek, maar ook emotioneel.
Het idee: Bedenk in een groepje van 2 of 3 personen, in 15 minuten een groepsactiviteit die voldoet aan een aantal randvoorwaarden. Deze randvoorwaarden worden aangegeven in de opdracht. Voor ieder groepje zijn de randvoorwaarden verschillend.
Voor ons groepje was de opdracht: Doelgroep: ouderen die elkaar al enigszins kennen. Materiaal dat gebruikt wordt is papier en pastelkrijt. Het doel is een verdiepende kennismaking te realiseren.
Naast het realiseren van het praktische doel zijn er ook nog aantal zaken waarover nagedacht moet worden als er met groepen gewerkt wordt. Groepsdynamiek en het creƫren van veilige omgeving zijn erg belangrijk en daar hebben we dan ook bij stilgestaan zodat deze geborgd worden.
De activiteit wordt uitgevoerd in 2-tallen. De 2-tallen zoeken een eigen plaats op.
De opdracht bestaat uit 3 onderdelen:
- Vertel iets over jezelf, wat de ander nog niet weet, maar wel leuk is om te delen.
- De ander maakt hier een tekening van met krijt op papier. Als er door beiden iets verteld is, en een tekening is gemaakt, komen alle 2-tallen weer bij elkaar
- Degene die de tekening heeft gemaakt legt aan de hele groep uit wat er getekend is.



